Mitsubishi, sinds 2000 eigenaar, kondigde eerder aan dat het eind dit jaar stopt met de productie van Colts en Outlanders bij NedCar. Maandag werden de papieren getekend waarmee de overname van NedCar door het bedrijf VDL uit Eindhoven een feit werd. Vanaf medio 2014 kunnen in de Limburgse fabriek Mini’s voor BMW worden gemaakt. De fabriek heeft een capaciteit voor de productie van circa 200.000 auto’s per jaar, op basis van twee ploegendiensten.
Voor de 1500 medewerkers van NedCar werd formeel ontslag aangevraagd, maar het is de bedoeling dat ze vanaf 1 januari 2015 allemaal weer in dienst zijn. In de tussentijd krijgt het NedCar-personeel hulp bij de zoektocht naar vervangend werk. Wie niet aan de slag komt, ontvangt een WW-uitkering die VDL aanvult tot de hoogte van het oorspronkelijk loon.
Optimisme
Joost Goovaarts, directeur van NedCar, is optimistisch. ,,Als we op tijd kunnen starten, de kwaliteit van de auto’s prima is en we binnen de kosten blijven, dan is verdere groei mogelijk. BMW heeft een sterk geloof in deze fabriek, maar je moet het bewijzen”, aldus Govaarts.
Ook Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) is opgelucht dat NedCar een doorstart kan maken. ,,Het leek er lang op dat het niet zou lukken. Ik ben blij dat we samen NedCar nooit hebben opgegeven”, zei de minister, die dit ziet als ,,het begin van een nieuwe toekomst voor NedCar’’.
Belangrijke rol
Verhagen en het ministerie van Economische Zaken speelden een belangrijke rol in de overname van NedCar. Zo vloog Verhagen begin dit jaar naar Japan waar hij met Mitsubishi-topman Matsuko sprak over de verkoop van de fabriek. En toen de onderhandelingen met VDL en Mitsubishi later in een impasse leken te belanden, zocht de bewindsman opnieuw contact met de Mitsubishi-top waarna toch verder wordt gesproken.
Ook de vakbonden zijn blij dat de doorstart definitief is geworden. FNV Bondgenoten deelde aan de NedCar-poort rode rozen uit om aan te geven dat wat begon als een nachtmerrie met een ten dode opgeschreven NedCar, een droomscenario lijkt geworden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl